Osváth Lajos

Weboldalad, webáruházad a Google szemével

Olvasási idő: 5 minutes

Amennyiben van saját weboldalad, esetleg webáruházad, vagy munkahelyeden rád bízták az online marketing kampányokat, akkor biztosan tudod, hogy mennyire fontos jó pozíciót elérni a Google találati listáján. Biztosan tisztában vagy azzal is, hogy az oldalad minőségétől függ, hogy a találati listán egy adott kulcsszóra történő rákereséskor milyen pozícióban jelenik meg weboldalad, vagy a Google AdWords reklámod. Ahhoz, hogy weboldaladat optimalizálni tudd, fontos, hogy tisztában legyél a “Google keresési minőség értékelő irányelvei”-vel. Amennyiben nincs időd/kedved “átfutni” az egész, röpke 160 oldalas, angol nyelvű dokumentumot (Google’s Quality Rating Guidelines), akkor tarts velem, és olvasd el a magyar nyelvű 5 pontos kivonatomat, amelyben összeszedtem a lényeget.

Amit sokan valószínűleg nem tudnak, pedig nagyon fontos, hogy a Google algoritmusain kívül a weboldalakat egy nemzetközi hús-vér értékelőbrigád is górcső alá veszi, azaz a Google azon tanácsa, hogy ne az algoritmusok, hanem a felhasználók számára optimalizálj, most még inkább megfogadandó, mint valaha. De nézzük sorban, hogy mire érdemes odafigyelni.

1. Mobilbarát (Mobile-friendly) a webed? Tényleg?

Az irányelveket összegyűjtő dokumentumban most először jelent meg, és egyből egy terjedelmes részt szenteltek a mobil webeknek. A Google a Mobile-first stratégiáját követi, így a reszponzivitás (vagy külön mobileszközökre szánt verzió) alapfeltétel, aki nem ismerné, itt találja a Google hivatalos Mobilbarát teszt-jét.

Amennyiben oldalunk itt megfelelt, jönnek a további elvárások:

  • a kérdőívek egyszerű kitölthetősége
  • a gombok és hivatkozások kezelhetősége, működésképessége
  • egyszerű navigáció a menüben
  • képek optimalizált megjelenése
  • a görgetés hibátlan működése

wado blog responsive

2. Mobil felhasználók igényeinek megértése, avagy a „Needs met ratings”

Miről is van itt szó? A „Needs met ratings” nem más, mint egy új értékelőrendszer, amely a weboldalakra mobileszközökön keresztül érkező felhasználók igényeinek elégedettségi fokát hivatott mérni. Ez azért nagyon érdekes, mert a mobil felhasználók teljesen más igényekkel rendelkeznek, mint az asztali gépeknél kereső társaik. Webünk akkor kap itt jó értékelést, amennyiben a felhasználó:

  • minimális erőfeszítéssel el tudja érni célját (termék megvásárlása, információszerzés)
  • választ kap kérdésére
  • megbízható, hasznos információkat talál

A dokumentum több példán is szemlélteti, hogy az egyes felhasználók pontosan mit kereshetnek az adott kulcsszavakra történő rákeresésükkor. Arra kell törekednünk, hogy pontosan be tudjuk azonosítani, mit is szeretnének.

A legmagasabb fokozatot, a “Fully Meets”-et akkor kapjuk, ha a legrelevánsabb, legteljesebb válaszokat adjuk, amelyek nem kívánnak kiegészítő információkat. Ilyen például, ha valaki egy konkrét márkára, vagy webre keres [Facebook], de a longtail-ek esetében is elérhetjük ezt a legmagasabb szintet, amennyiben a keresés konkrét kifejezésre irányul pl.: [Zootropolis, mafab] – amikor konkrétan a Magyar filmadatbázis-on tárolt információt keresi a felhasználó.

A következő szint a „Highly Meets”, ezt azok a találatok kapják, amelyek a felhasználók többségének megfelelnek. Itt több találat is játékban lehet, de közülük már könnyedén megtaláljuk a megfelelőt. Például ha a keresett kulcsszó a [Nemzeti Színház], itt releváns találatnak számít a budapesti Nemzeti Színház címe, műsora, színészei stb.

A „Slightly Meets” már nem tekinthető jónak, mivel ez a nem éppen releváns, gyenge minőségű, vagy nem aktuális találatok szintje. Ide tartoznak a triviális kifejezések is.

A termékek/szolgáltatások többségének vannak specifikus tulajdonságai, melyeknek köszönhetően épp ezek elégítik ki leginkább a felhasználok igényeit. Törekedjünk arra, hogy a felhasználók webünkön pont ezeket találják meg könnyedén. Dolgozzunk inkább egyszerű, könnyen értelmezhető és hasznos tartalmakkal, amelyek megkönnyítik dolgukat, ne bonyolítsuk feleslegesen.

3. Egyértelmű-e a weboldalad célja?

A Google az értékelésnél figyelembe veszi az weboldalad célját. Mivel több típusú weboldal létezik, ezért a különböző típusokat különböző módon vizsgálja. Egy rock zenekar prezentációs weboldala, egy céges weboldal és egy webáruház mind más céllal rendelkeznek. Milyen célokat különböztet meg a Google a keresési minőség értékelő irányelveiben? Íme:

  • információ megosztása egy témában
  • magánjellegű, vagy társadalmi jellegű információk megosztása
  • fényképek, videók, vagy más média megosztása
  • vélemény kifejtése
  • szórakoztatás
  • termékek vagy szolgáltatások eladása
  • engedélyezni a felhasználók számára kérdések feltevését és megválaszolását
  • engedélyezni a felhasználók számára szoftverek megosztását, letöltését

Részletesebben a “Rólunk” vagy “GYIK” menüpont alatt ajánlott kifejteni a célokat, de webed céljának első ránézésre világosnak kell lennie már a főoldalra látogatók számára is. Sokat nyomnak a latban a recenziók/ajánlások, azaz a harmadik felek véleményei. Ezek hiánya viszont a kisebb weboldalaknál nem tekintendő hátránynak.

Természetesnek tekinthető elvárás a weboldal/webáruház átlátható struktúrája, továbbá olyan oldalak megléte, mint a főoldal, az elérhetőségek, vagy webáruházak esetében az általános szerződési feltételek.

wado digital

4. A weboldalad tartalma minőséginek számít, és rendelkezik hozzáadott értékkel a felhasználók számára?

A Google szerint egy weboldalnak nem egyszerűen minőséginek, hanem egyenesen “ennivalónak” kell lennie, az E-A-T, azaz Expertise-Authoritativeness-Trustworthiness ( Szakértelem – Tekintély – Megbízhatóság) jegyében kell feltűnnie. Ezen felül minden weboldalnak elegendő, különböző típusú tartalommal kell rendelkeznie, amelyek kielégítik a felhasználó igényeit.

A pénzt, vagy életet típusú oldalak – YMYL (Your Money or Your Life)
Specifikus típusú oldalak, amelyek hatással lehetnek a jövőbeni egészségi állapotunkra, sikerességünkre, vagy vagyonunkra. Ezeken az oldalakon üzletelünk vagy fizetünk, ezek azok, amelyek pénzügyi, jogi, vagy egészségügyi tanácsokat kínálnak. Ezekre az oldalakra különösen szigorú szabályok érvényesek, mivel akár negatívan is befolyásolhatják döntéseinket, úgymond rossz felé vihetnek el, amennyiben minőségük nem kielégítő.

A jó minőségű tartalom szempontjából a következőket vizsgálja a Google értékelői csapata:

Fő tartalom (Main Content)
-azaz maga az oldal célja, az, amiért létezik (egy online galériában a képek, egy zenekari oldalon maga a zene, egy webáruházban a termékoldalak…)

Kiegészítő tartalom (Supplementary Content)
– arra hivatott, hogy segítse a felhasználót a döntéshozási folyamatban, legyen az információ keresés, vagy akár vásárlás (egy hírportál esetében pl. a hasonló cikkek, webáruház esetében a kiegészítő termékek)

Reklámok/Hirdetések (Advertisment/Monetization)
A reklámok közé sorolhatók a bannerek, a szponzorált linkek és a fizetett hirdetések, azaz a PPC reklámok. Az, hogy egy oldal reklámoz-e, nem befolyásolja a rangsorolást, mivel a Google szerint számtalan olyan weboldal létezik, amely reklám nélkül egyszerűen nem működhetne.

A látogatókat biztosítanunk kell hozzáértésünkről, ezért blogoljunk, publikáljunk szakmánkkal kapcsolatos cikkeket, szóljunk hozzá, vagy osszuk meg a mások által publikált, a szakterületünkről szóló cikkeket. Tekintélyünket növelhetjük, amennyiben elismert asszociációk tagjai, vagy tanúsítványok birtoklói vagyunk, ezeket semmiképp ne felejtsük el látható helyen feltüntetni.

site_of_the_year

5. Naprakész és karbantartott a weboldalad tartalma?

Vajon hogyan ellenőrzik a Google szakiai, hogy gondoskodik-e valaki az oldalad karbantartásáról?
Íme:

  • aktív/inaktív linkek (az aktuális tartalmakat szeretik, a 404-eket nem)
  • aktuális képek, amelyek helyesen jelennek meg (milyen helyes csaj, csak kár, hogy pixeles a kép, és a csaj azóta már nagymama…)
  • a webeknek gond nélkül kéne működniük a különböző böngészőkben (A: nálam nem működik a slider, B: nálam igen, miben nézed?, A: én Safari-ban, B: aha, én meg Chrome-ban…)

Szóval a lényeg, hogy weboldalunk tartalma legyen minőségi, a látogatók könnyen megtalálják, amit keresnek, fontos, hogy ez a mobileszközökön sem legyen másképp. Igyekezzünk a felhasználók fejével gondolkodni (jó barátaink a UX és a tartalom marketing), tartalmunk legyen szakszerű, megbízható és naprakész.

Ha jobban belegondolunk, ezek mind olyan tényezők, amelyeket mi magunk is elvárunk egy weboldaltól, de azért bízom benne, hogy így csokorba szedve segítenek a jó Google pozíció megszerzésében. A te weboldalad szerinted mit mutat a Google-s nagyító alatt? Munkára fel, éljenek a minőségi webek 😉

Osváth Lajos

Osváth Lajos

Online Marketing Specialist at Wado
Belépek az irodába, kezet rázok a többiekkel, a barátaimmal, akikkel egész nap dolgozni fogok. Nem az jár a fejemben, hogy mikor mehetek már haza, hanem hogy itt egy újabb nap, egy újabb lehetőség arra, hogy kitaláljunk, összerakjunk, elindítsunk valami újat, valami jól működő dolgot.
Osváth Lajos

Hozzászólások