Skulec Tibor

A közösségi média evolúciója röviden, képekben (II.rész)

Olvasási idő: 5 minutes

A Facebook és társai behálózták mindennapjainkat. Korunk társadalmának új szocializációs közegévé váltak. Újszerű közösségi élet ez, ami jelen van mindenütt, végezhető bárhonnan: a parkban (vagy munkahelyen) ülve (Facebook), a fürdőszobában a tükör előtt (Instagram)…

Az előző részben összefoglaltam a közösségi média evolúciójának első két korszakát a Bulletin Board System-től a Blogger-ig (1978-1999) Simplify360 infografikája alapján.

Most tekintsük át, hogy melyek napjaink legmeghatározóbb közösségi hálózatai, mik azok a platformok, ahol felhasználók százezrei, milliói élik virtuális mindennapjaikat.


III. Az Aranykor

SM_evolution03

2002: Friendster

Friendster

A Facebook nagyapja, aki élete első hónapjaiban elérte a 3 milliós felhasználószámot, 2008-ra a 115 milliót. 2009-ben nyugalmazták közösségi játékhálózatként.
Jelenleg kómában fekszik. Gyermekei, unokái nem látogatják.

2002: iWiW

iwiw

Az első három évben WiW néven működött. 2005 és 2010 között a leglátogatottabb magyar oldal volt. 2006-ban közel egymilliárd forintért a Magyar Telekom tulajdonába került. 2008-ban elérte a négymilliós felhasználói számot, 2010-ben már letölthető volt mobilos alkalmazás formájában.
Ám a Facebook térnyerésével drasztikusan elkezdett csökkenni a látogatók száma. 2014 nyarán végleg bezárta a kapuit.
A 2006-ban alapított másik nagy magyar közösségi oldal, a myVIP szintén nagy növekedéssel indult. 38 hónap alatt elérte a 2,5 millió tagot. Jelenleg a napi látogatóinak száma nem haladja meg az ezer főt.

2003: Myspace, LinkedIn

myspace-logo          LinkedIn_Logo

A Myspace a Friendster koppintása ként nagyon jól startolt. 2006-ban elérte az 54 milliós felhasználói számot. 2015-ben 50 millió körülire tehető az aktív tagok száma (aktív alatt értsd, hogy havonta legalább egyszer benéz az oldalra).

LinkedIn volt az első üzleti közösségi oldal, első helyezését máig tartja e területen. Hihetetlen iramban növekedik, 400 millió körüli regisztrált felhasználónál tart (abból kb. 100 millió aktív).

2004: Facebook, Flickr

Facebook_logo_(square)           Flickr_logo

A mindenható Facebook (ide szándékosan nem szúrtam be hiperhivatkozást) jelenleg 1,55 milliárd bekebelezett felhasználónál tart. Piaci értéke 2015 decemberében 288 milliárd dollár körüli.

A Flickr egy képmegosztó, ill. fényképtárhely rengeteg innovatív megoldással. 2005 óta a Yahoo! Tulajdona. 112 millió felhasználóval büszkélkedhet.

2005: YouTube

YouTube-logo-full_color

2006 óta a Google tulajdona.
A legnagyobb videómegosztó első posztja két elefántról szól:

2006: Twitter

twitter-logo

Az Obvious corp. által létrehozott mikroblog-szolgáltatás, ahol maximum 140 karakter hosszú bejegyzéseket (tweeteket) lehet megosztani.
A legelső tweet:

twitter

A címkézés (hashtaggelés) forradalma (és fogalma) a Twitter -nek köszönhető. 2009. júliusában a Twitter keresési algoritmusába felvette és hiperhivatkozásként kezdte el a kezelni a címkékből eredő találatokat.
Jelenleg 316 millió felhasználóval rendelkezik. Egy jól optimalizált üzleti Twitter profil a Facebook mellett egy hatékony marketing terv fontos eleme lehet.

2014-08-25-OLDSPICETACOBELL  2014-08-25-BUTTERFINGER

2007: Tumblr

Tumblr

A David Karp és Marco Arment által alapított második legnagyobb mikroblog oldal 230 millió ‘tumblizó’ felhasználónál tart. 2009-ben a BusinessWeek az akkor 23 éves David Karp-ot választotta az év fiatal vállalkozójának.
2013 óta a Tumblr a Yahoo! tulajdona. 1,1 milliárd dollárért kelt el.

2009: WhatsApp

whatsapp

Napjaink legnépszerűbb üzenetküldő alkalmazása 900 millió felhasználóval (mire befejezem az írást, 1 milliárddal). 2014 óta a Facebook tulajdona.

2009: Like és Unfriend

Facebook_like_thumb                    unfriend

2009-ben a Facebook bevezette a lájk gombot. Ugyanebben az évben a New Oxford American Dictionary az ‘Unfriend’ kifejezést az év szavának választotta.

2010: Pinterest, Google Buzz és Instragram:

l15676-pinterest-icon-logo-66082,medium_large   google-buzz-icon   Instagram-logo

A Pinterest egy képmegosztó közösségi oldal, ahol a felhasználók témák szerint, rendezetten a pinboard-on oszthatják meg képeiket.

A másfél évet megélt Google Buzz (Zümm) ismertségi hálózati, mikrobloggoló és üzenetküldő eszköz egy sikertelen Facebook és Twitter alternatíva volt.

Az okostelefonokról történő képek és rövid videók megosztására létrehozott Instagram 2012 óta a Facebook tulajdona, és jelenleg mintegy 400 millió szelfiző felhasználóval rendelkezik. A Facebook Business Manager már tartalmazza az instagramos hirdetés lehetőségét. Hamarosan lehetőségünk lesz 30 másodperces reklámfilmek feltöltésére is.

2011: Google+ és Snapchat:

GooglePlus-logos-02    Snapchat_Logo

A Google hosszú ideje próbált betörni a közösségi hálózatok piacára a Zümmel, a Wave-vel, az Orkout projekttel, vagy a Google Latitude-del, és a Friendster ill. a Twitter felvásárlására tett kísérlete sem zárult sikerrel.
A Google+ integrálta a Google meglévő ismertségi fiókjait, és további új funkciókat vezetett be, mint pl. Circles (Körök), Hangouts (csoport-videochat), Sparks (hírcsatornák) és Messenger (csevegőszoba),

A Snapchat egy mobiltelefonos képes üzenetküldő szolgáltatás, aminek apropója, hogy az üzenet 10 másodpercen belül törlődik a címzettek telefonjáról és a rendszerből. Nagyon népszerű a tinédzserek körében. (Szexting következmények nélkül)

2012: Tinder

Tinder_logo

A legnépszerűbb randialkalmazás. A társkereső app, amiről mindenki beszél. 😉

2013: Vine

vine

A Twitter gyermeke 6 másodperces videók megosztását teszi lehetővé. Hat másodperc hírnév bárkinek, aki szabadjára szeretné engedni kreativitását egy-egy videoszösszenetben.
Megjelenése után fél évvel az Instagram bevezette a 15 másodperces effektelhetős videóit, így vált az egész hat hónapig tartó csodává.

2014: Pheed

pheed

A Twitter klónja egy komoly üzleti tervvel. Indulásakor ‘valahogy’ rávett 200 celebet, hogy regisztráljanak az oldalra. A fizetős (prémium) megosztásokból származó bevételek felét a Pheed kapja jutalékként.

 

Ez volt a második rész. Mennyit használsz aktívan a felsoroltak közül? Jelezz, ha kihagytam valami fontosat!

Személyes kedvencem a Magyarországon kevésbé ismert Vine, amire még tervezek kitérni egy eljövendő blogbejegyzésemben. A Tindert és a Snapchat-et pedig (kizárólag) információ gyűjtés és tesztelés céljából fogom kipróbálni. Élménybeszámoló várható, addig is egy kis áttekintésnek itt a simplify360.com jó kis infografikája:

 

 

 

SM-Infographics

Skulec Tibor
Követhetsz

Skulec Tibor

Junior Designer at Wado
Pályakezdőként abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy mentoraimat átjárja a 'gugliság', s ebből meríthetek nap mint nap.
#ilovemyjob #chewiewerehome
Skulec Tibor
Követhetsz

Hozzászólások